به گزارش پایگاه خبری 125 ؛ بتول گندمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان اینکه در سومین جلسه کارگروه موضوعاتی پیرامون ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران در شهرداری و همچنین موصوع بسیار مهم طرح جامع ایمنی شهر مطرح شد، گفت: ارائه این گزارش توسط کمیته ایمنی و آتش نشانی که متشکل از نهاد های بحران مدارچون مدیریت بحران ، آتش نشانی ، هلال احمر ، پدافند غیر عامل ، اساتید دانشگاه ها و دستگاه های درون شهرداری می باشند که به نوعی شروع ورود شورای پنجم به موضوع ایمنی کلانشهر مشهد است.
وی با اشاره به تحلیل وضعیت ایمنی شهر و چالش های پیشرو در جلسات اول و دوم این کار گروه اظهار کرد: پس از ارائه گزارش مدیریت بحران شهرداری و پدافند غیر عامل در جلسه سوم ، اعضای کارگروه در رابطه با ایمن سازی طرحهای موجود، بازسازی و تصمیم گیری در مورد سیاست های اجرایی برای دستیابی به راهبردها از زوایای مختلف که در چهارچوب وظایف و اختیارات شورا است راهکارهایی را بیان کردند.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تاب آوری و مقابله با مخاطرات در مشهد از جمله ضروریات شهر مشهد می باشد ، گفت : برای اجرایی کردن این مهم چالش هایی چون عدم شناسایی ریسکها و خطراتی مانند آسیب پذیری ساختمان ها ، مقابله با بحران قبل ، حین و پس از وقوع ، هماهنگی های بین بخشی در درون و بیرون از شهرداری پیش رو ست که با پیاده سازی برنامه ای هدفمند در بلند مدت قابل اجرا خواهد بود .
گندمی همچنین اصلاح زیر ساخت های مدیرت مقابله با بحران وایجاد بسترهای مناسب برای ارتقاء آگاهی های شهروندان نسبت به ایمنی و مدیریت بحران را از مسائل حائز اهمیت در تدوین برنامه ای جامع برای ایمنی در دومین پایتخت جهان اسلام برشمرد .
این مقام مسئول در شورای اسلامی شهر مشهد ضمن تاکید بر اینکه ارتقاء ایمنی شهر و شهروندان در برابر بحران طبیعی و انسان ساز از اهداف اصلی و قابل پیگیری شورای پنجم در مبحث ایمنی ست ، اظهار کرد : توانمند سازی شهر مشهد در اعمال مدیریت بحران با رویکرد مشارکت مردمی و بین دستگاهی ، افزایش ضریب ایمنی و کاهش خطر پذیری شهر مشهد با رویکرد پیشگیری به جای مقابله و همچنین تقویت زیر ساخت های مقابله با بحران اعم از نرم افزاری و سخت افزاری روش و راهی است که ما را به هدفمان نزدیک می کند که تحقق آن همکاری و حمایت همه جانبه مسئولین ذی ربط و عزمی راسخ را می طلبد .
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه این گفتگو سیاست های اجرایی برای دستیابی به راهبردهای اجرای ایمنی در شهر را تشریح و بیان کرد : توانمند سازی و ظرفیت سازی مقابله با حوادث و ارتقاء کیفی خدمات ایمنی و آتش نشانی مطابق استانداردهای جهانی ، هدفمند سازی بودجه برای آموزش ایمنی و مقابله با بحران ، پیگیری و نظارت دقیق بر ایمن سازی ساختمان های غیر ایمن و خطر آفرین شهری و فرهنگ سازی و آموزش همگانی شهروندان در زمینه ایمنی و مدیریت بحران از جمله سیاست های اجرایی برای دستیابی به اهداف مد نظر شورای پنجم می باشد .
او نیز در مروری کوتاه به وقوع حریق های پر مخاطره در شهر مشهد پرداخت و افزود: آتش سوزی در دو برج مرتفع این کلانشهرکه بواسطه نمای ناایمن در آنها بسرعت گسترده و خسارات مالی زیادی را به همراه داشت ، یکی از آسیب های این شهردر حوزه ساخت و ساز می باشد که از زوایای مختلف و در چارچوب اختیارات شورا در شورا مطرح و مسائل و موضوعات برای بررسی بیشتر به کمیسیونها و کمیتههای زیرمجموعه فرستاده خواهد شد و در یک زمان پیش بینی شده، نتایج احصا و به سمت ایمن سازی ساختمانها پیش خواهیم رفت.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تخصیص بودجه آموزش شهروندی به آتش نشانی گفت: توجه ویژه به این مهم در دستور کار می باشد و لایحه اصلاحی بودجه با رویکرد سیاست تقویت ، تشویق و استفاده از سمن ها برای آموزش ایمنی و مقابله با بحران انجام خواهد گرفت .
به گفته گندمی ، رویکرد مدیریت شهری آموزش ، پیشگیری و استفاده از تجهیزات و نیروی انسانی کارآمد برای رسیدن به شهری ایمن است .