توصیه ها و هشدار ها برای جلوگیری از مرگ خاموش

 

مهندس فرخ زاده رئیس سازمان آتش نشانی شیراز در مورد تمهیدات و اقدامات سازمان آتش‌نشانی برای پیشگیری از حوادث و مرگ‌های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن، گفت: سازمان آتش نشانی در این زمینه مانند سایر مسائل، اقدامات آموزشی انجام می‌دهد و سعی می‌کنیم با استفاده از کارشناسانی که داریم بتوانیم آموزش‌های لازم را به مردم بدهیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، با بیان اینکه آموزش‌های آتش‌نشانی به صورت رایگان صورت می‌گیرد گفت: تمام آموزش‌ها به صورت رایگان است و اگر ساکنین یک ساختمان یا کارگاهی بتوانند در یک مکان و زمان مشخص جمع شوند کارشناسان ما می‌توانند برای آموزش حضور پیدا کنند.

توصیه های ایمنی:

به گزارش روابط عمومی سازمان آتش نشانی شیراز تعداد قربانیان مسمومیت با گاز همه ساله با شروع فصل سرما افزایش می یابد که این امر لزوم توجه مردم به نکات ایمنی و کنترل وسائل و تجهیزات گرمایشی گازسوز را حتمی می کند. شهروندان هنگام استفاده از این وسایل برای گرم نگه داشتن فضای درون خانه و محل فعالیت باید نکات ایمنی را در نصب و به کارگیری رعایت کنند.

شهروندان همچنین هنگام استفاده از وسایل گرمازا باید به سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر خروجی گاز مونوکسیدکربن توجه داشته باشند.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری های دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

روشن نکردن آتش در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد ، روشن نگه نداشتن اتومبیل در فضای بسته گاراژ، استفاده از کلاهک مناسب برای دودکش ها ، نصب صحیح لوله بخاری و آبگرمگن در کاسته شدن تلفات ناشی از گاز گرفتگی موثرند.

شهروندان همچنین علاوه بر نصب تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل ، لازم است از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله های اجاق گاز در آشپزخانه به منظور گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری کنند .

چنانچه از بخاری های گازسوز برای گرمایش محیط استفاده می شود باید مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری شود.

سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها از علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بوده و شدت این علائم در بیماران قلبی بیشتر است.

اولین و مهم ترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است؛ به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کرد تا هوای تازه سریع وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کرد.

سپس منبع نشت گاز را باید شناسایی و قطع کرد و به سرعت با سازمان آتش نشانی و شماره 125 تماس گرفت و در این شرایط به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از سایر افراد آسیب‌دیده کمک شود.

اقدام فوری بعدی این است که بلافاصله باید با دستمالی مرطوب جلوی دهان و بینی‌ گرفته شود تا اطرافیانی که وضعیت بهتری دارند دچار گازگرفتگی نشوند و تا رسیدن تیم امدادی هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته داده نشود چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود.

 

روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی  شیراز


 

توجه: منبع این خبر ( سازمان آتش نشانی شیراز ) است و سازمان آتش نشانی نجف آباد در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 17/10/1382 مجلس شورای اسلامی , مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر می باشد.


+ 0
مخالفم - 0
منبع: http://www.shiraz.ir/firefighting/sharh?6595-id=20946
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نجف آباد

ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی : نجف آباد-خیابان امام غربی-ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نجف آباد - ایستگاه شماره دو
تلفن :  42634444 - 031 
کدپستی :  8513636175 
ایمیل :   nfso@najafabad125.ir 
سامانه پیام کوتاه :  300013000125