در 8 ماهه گذشته در سازمان آتش نشانی شیراز چه گذشت ....

 

 

مهندس فرخ زاده بابیان آمار مقایسه‌ای از 8 ماهه سال‌های 95 و 96 اظهار داشت: امسال تا پایان آبان ماه، 881 نفر مصدوم و 67 نفر فوت شده‌اند و در هشت ماهه سال گذشته این تعداد به 947 نفر مصدوم و 115 نفر فوتی می رسید، از این رو این آمار کاهش 7 درصدی را در تعداد مصدومین و 41 درصدی را در تعداد فوت شدگان نسبت به سال 95 نشان می دهد.

وی بابیان اینکه سنجش‌ها و ارزیابی‌هایی ما برمبنای این آمارها انجام می‌گیرد، اعلام کرد: در 8 ماهه سال 95، 3 هزار و 305 حریق و 2 هزار و 949 مورد عملیات امداد اتفاق افتاده است این در حالی است که تعداد این عملیات در 8 ماهه سال 96 به 3 هزارو 67 حریق و 3هزار و 363 امداد رسیده است.

این مسئول یادآور شد: در سال جاری میانگین زمان رسیدن مأموران آتش‌نشانی شیراز به صحنه عملیات اطفا و امداد پنج دقیقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته در عملیات حریق 51 ثانیه و در عملیات امداد نیز 17 ثانیه کاهش زمان مشاهده می‌شود، افزود: در بحث عملیات نیز درصد تغییراتی که نسبت به سال 95 داشتیم در حریق هفت درصد کاهش اما در امداد 14 درصد افزایش داشته‌ایم و در مجموع تعداد عملیات ما 6 درصد افزایش داشته است.

انعقاد بیش از 20 تفاهم نامه و برگزاری دوره های آموزشی برون سازمانی و درون سازمانی با هدف ارتقای عادلانه ایمنی شهروندان و تحقق معیارهای شهر ایمن:

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز اعلام کرد:  در 8 ماهه ابتدایی سال 96 هفده تفاهم نامه با نهاد ها و ارگان های مختلف از جمله: اداره کل فنی حرفه ای استان، بیمارستان جنت و اردیبهشت و شهید بهشتی، دانشکده شهید باهنر، سازمان نظام مهندسی، اداره کل آموزش و پرورش ، و ... به منظور همکاری متقابل سازمان ها و نهاد های تاثیر گذار در امر ایمنی و ارتقای فرهنگ ایمنی منعقد شد.

و در راستای همین تفاهم نامه ها علاوه بر آموزش های درون سازمانی دوره های اطفا حریق و ایمنی جهت خادمین حرم مطهر شاه چراغ، اتاق اصناف ( جهت تمامی متقاضیان پروانه کسب)، پرسنل بیمارستان ها و دانشجویان و اساتید دانشکده باهنرو شیراز، مرکز آموزش فنی و حرفه ای برگزار گردید.

فرخ زاده ادامه داد: از جمله آموزش های مهم در 8 ماهه نخست سال 96 می توان به آموزش دوره امداد و نجات جهت تمامی پرسنل شهرداری ، دوره بود خدمت آتش نشانان شهرستان های استان فارس، آموزش هفته به هفته نیروهای داوطلب و مانور خانه محله در تمامی فرهنگ سراهای سطح شهر اشاره کرد.  

لازم به ذکر است تا کنون 17214 نفر ساعت آموزش، به دانش آموزان مدارس کلان شهر شیراز توسط سازمان آتش نشانی ارائه شده است و تنها از ابتدای سال 96 این سازمان موفق به جذب 3هزارو 354 نیروی داوطلب گردیده است.   

 وی بابیان این‌که تمام ‌کارهایی که در سازمان انجام می‌شود بر اساس یک برنامه از پیش تهیه و تدوین‌شده است، خاطرنشان کرد: ما با تدوین برنامه پنج‌ساله آتش‌نشانی چشم‌انداز کارهای آینده را طراحی و در زمینه‌های مختلف مانند جانشین‌پروری برای فرماندهان و نیز تأمین نفرات زبده تیم‌ها و تجهیزات موردنیاز برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بر این اساس زوایای پنهان و آشکار مشکلات برای بهبود روش‌ها مشخص شود.

 

نصب 1200 شیر هیدرانت

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز همچنین گفت: یکی از بحث‌های خوبی که امسال اتفاق افتاد، عقد قرارداد 250 شیر هیدرانت با شرکت آبفای شیراز بود که از یکم آذرماه امسال فاز دوم آن آغاز و در این راستا تاکنون 50 شیر هیدرانت نصب شده است.

وی افزود: با این تعداد، سرجمع شیرهای هیدرانت نصب‌شده در شیراز به 1200 شیر رسیده است که نوعی رکورد به‌شمار می‌آید.

این مسئول بابیان اینکه شیرهای هیدرانت بر اساس جانمایی از پیش تعیین شده، در حال نصب است، توضیح داد: در بافت فرسوده و مناطق مرتفع نیز جانمایی 400 شیر هیدرانت انجام شده است، مهمترین اندیشه در نصب شیرهای هیدرانت این است که در زمان اطفای حریق‌های شهری بتوانیم به‌سرعت ورود پیدا کرده و زمان اطفا را کاهش دهیم.

فناوری نوین نمایشگرهای خودرویی و ارتقا ماشین آلات پیشرفته در سازمان آتش نشانی

فرخ زاده با اشاره به فعالیت‌های نوین سازمان آتش‌نشانی گفت: در اقدام نو از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز ، نمایشگرهایی با هدف ارسال محل حادثه بر روی نقشه، اطلاع رسانی جزئیات عملیات مورد نظر، نمایش نزدیکترین شیرهای هیدرانت به محل حادثه ، مشاهده خودروهای عملیاتی دیگر و در نتیجه افزایش سرعت رسیدن به محل حادثه بر روی خودروهای آتش نشانی نصب شد.

  فرخ زاده افزود: در ماموریت های آتش نشانی، سرعت رسیدن به محل حادثه و انجام سریع اقدامات امداد و نجات، نقش قابل توجهی در موفقیت ماموریت ها دارد که این مهم کارشناسان آتش نشانی را به استفاده از نمایشگرهای خودرویی در خودروهای آتش نشانی سوق داد.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز با اشاره به ارتقای ماشین آلات و تجهیزات این سازمان در سال 96 عنوان کرد: از ابتدای امسال تا کنون اقدامات مهمی در راستای ارتقای ماشین آلات عملیاتی به انجام رسیده است که شامل:

{C}-          افتتاح اولین سامانه مانیتورینگ مکان یاب (GIS) بر روی خودرو های عملیاتی

{C}-         افتتاح اولین خودرو فرماندهی در امداد، نجات و حوادث مجهز به سامانه رادیویی، عمود پرواز و.. در صحنه عملیات

{C}-         رونمایی از سامانه آلارمینگ ۱۲ ایستگاه آتش نشانی از محل مرکز فرماندهی ۱۲۵ جهت کاهش زمان عملیاتهای امداد و نجات

{C}-          رونمایی از سفارش و ساخت ۶ مجموعه کامل تجهیزات امدادی هولماترو با آخرین استانداردهای جهانی

ایستگاه‌های جدید/ سه ایستگاه جدید به سازمان آتش نشانی شیراز افزوده می شود.

این مقام مسئول همچنین خبر داد: سه ایستگاه آتش‌نشانی جدید در گویم ، منطقه سعدی و پارک 580 هکتاری دراک (ایستگاه حسین الهاشمی) به 20 ایستگاه موجود ما در شیراز افزوده می‌شود و تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی شیراز به 23 مورد خواهد رسید. 

فرخ زاده همچنین به فعالیت های عمرانی در 8 ماه اخیر اشاره کرد و گفت:  در سال 96 برای اولین بار در تاریخچه سازمان آتش نشانی، عملیات احداث و نظارت توسط عوامل و کارشناسان این سازمان به انجام رسید.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال های اخیر این عملیات توسط معاونت خدمات شهری و نظارت شرکت های مشاور انجام می شد، از ابتدای امسال این فعالیت ها با همکاری این سازمان و تحت نظارت آن با هدف افزایش کفیت و متناسب بودن کاربری ها با فعالیت آتش نشانان انجام گردید.

از فعالیت های عمرانی شاخص در 8 ماهه اخیر می توان به احداث ایستگاه شماره 19  جهت پوشش بافت تاریخی فرهنگی، طراحی سه  پارک ایمنی  در شهرک والفجر ، پارک 50 هکتاری مادر و بوستان 580 هکتاری دراک، جانمایی پد های هلیکوپتری در نقاط مختلف سطح شهر  اشاره نمود.

 

ایمنی ساختمان ها و ترویج فرهنگ ایمنی

تاییدیه ایمنی به 9619 ساختمان در انواع تصرف در مراحل صدور پایانکار در سیستم يكپارچه شهرسازى و معمارى شهرداری ،بازدید ایمنی و ارائه تاییدیه ایمنی به 747 ساختمان در انواع تصرف، بازدید ایمنی از 149 ساختمان با اولویت مراکز عمومی و ارجاع 30 پرونده به کارگروه بند 14 ماده 55 ،پلمپ مراکز ناایمن فروش گاز مایع LPG و اقدام به ساماندهی آنان با هماهنگی نمایندگی های توزیع و آغاز طرح ساماندهی شرکتها و موسسات ارائه دهنده خدمات و کالاهای مرتبط با ایمنی ساختمان در کلانشهر شیراز نیز از اقدامات مهم این سازمان در حوزه پیشگیری و اداره کنترل و نطارت بر ایمنی ابنیه  در 8 ماه گذشته در سال 96 می باشد.

روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز


 

توجه: منبع این خبر ( سازمان آتش نشانی شیراز ) است و سازمان آتش نشانی نجف آباد در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 17/10/1382 مجلس شورای اسلامی , مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر می باشد.


+ 0
مخالفم - 0
منبع: http://www.shiraz.ir/firefighting/sharh?6595-id=21234
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نجف آباد

ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی : نجف آباد-خیابان امام غربی-ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نجف آباد - ایستگاه شماره دو
تلفن :  42634444 - 031 
کدپستی :  8513636175 
ایمیل :   nfso@najafabad125.ir 
سامانه پیام کوتاه :  300013000125