مراقب هیپنوتیزم جاده باشید!!

آیا تابه‌حال به خانه رسیده‌اید و به یاد نداشته باشید که چگونه تا خانه رانندگی کرده‌اید؟ آیا تابه‌حال پشت یک ماشین رسیده‌اید و چند متر قبل را به یاد نیاورید؟ اگر جواب شما به این سؤالات مثبت است، شما در وضعیت خطرناکی هستید، چراکه شما "هیپنوتیزم جاده" را تجربه کرده‌اید. هیپنوتیزم به‌طورکلی حاصل از تمرکز فوق‌العاده بالا ذهن، جدا شدن ذهن از محیط پیرامون و همچنین میزان زیادی تلقین است.

هیپنوتیزم جاده نیز نوعی از هیپنوتیزم است که هنگام رانندگی اتفاق می‌افتد.  هیپنوتیزم جاده بر اثر رانندگی در جاده‌های طولانی و یکنواخت، کم‌خوابی قبل رانندگی، خستگی ناشی از فعالیت‌های روز قبل و مصرف داروهایی نظیر داروهای اعصاب و روان ، استامینوفن، شربت‌های ضد سرفه که موجب کاهش سطح هوشیاری می‌شوند، اتفاق می‌افتد. اما خستگی اصلی‌ترین عامل هیپنوتیزم جاده‌ای شناخته‌شده است؛ زیرا در هنگام هیپنوتیزم جاده، مغز شما وارد مرحله‌ای از خواب شده که انگاری با چشمان باز خوابیده‌اید. حتی ممکن است چشمانتان تکان بخورد اما درواقع مغز شما خواب است. به‌طورکلی مونوتن و یکنواخت بودن جاده‌ها منجر به خیره شدن چشم در یک نقطه و عدم دیده‌شدن آن صحنه است.  به همین دلیل فعالیت‌های مغزی کاهش‌یافته و عکس‌العمل‌های آنی با سرعت کمتری نشان داده می‌شوند.

آتشنشانی نجف آباد

فاصله بین دیدن یک جسم در مقابل خودرو و فشار دادن پدال ترمز شش‌دهم ثانیه است و زمان فوق‌العاده کوتاهی است بنابراین اگر سرعت فعالیت‌های مغز پایین بوده و عکس‌العمل دیرتری را نشان دهد، منجر به تصادفات و خسارات جبران‌ناپذیری می‌شود. مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز موجب بروز اختلالات بیشتری در هوشیاری می‌شود. طبق تحقیقات انجام‌شده، بیشترین میزان تصادفات جاده‌ای در ۲۵کیلومتری مقصد اتفاق می‌افتند و این زمانی است که رانندگان خسته هستند و از هوشیاری کمتری برخوردارند.
راهکار‌هایی برای مقابله با هیپنوتیزم جاده:

۱) قبل از رانندگی و سفر، حداقل ۶ ساعت بخوابید و سرحال رانندگی کنید.

۲) اگر داروهای ذکرشده در بالا را مصرف می‌کنید، رانندگی نکنید.

۳) در هنگام رانندگی به رادیو یا آهنگ‌های آرام‌بخش گوش نکنید؛ زیرا ابتلا به اختلال هیپنوتیزم جاده‌ای را افزایش می‌دهد.

۴) قانون ۱۰-۲: در بین راه، حداکثر هر دو ساعت توقف کنید و برای ۱۰ دقیقه استراحت کنید. از خودرو پیاده شوید تا خون به‌خوبی در بدن جریان یابد.

۵) در هنگام استراحت بین‌راهی، انجام حرکات کششی را فراموش نکنید. این حرکات کششی شادابی خاصی را در شما ایجاد می‌کنند که موجب می‌شود تا سرحال رانندگی کنید.

آتشنشانی نجف آباد
 

۶) اگر با چند نفر سفر می‌کنید، رانندگی را بین خود تقسیم کنید. بهتر است هر دو ساعت یک‌بار راننده را عوض کنید.

۷) اتاقک داخل خودرو را خنک نگهدارید، محیط گرم، موجب خواب‌آلودگی می‌شود.

۸) چای و قهوه؛ کافئین مصرف کنید تا خواب‌آلود نباشید.

هیپنوتیزم جاده یک اختلال است و شما تنها نیستید. بسیاری از افراد جامعه این وضعیت را تجربه کرده‌اند، اما از آن بی‌خبر هستندوبرای غلبه بر آن راهی جز توجه و هوشیاری کامل در حین رانندگی وجود ندارد.



+ 1
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نجف آباد

ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی : نجف آباد-خیابان امام غربی-ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نجف آباد - ایستگاه شماره دو
تلفن :  42634444 - 031 
کدپستی :  8513636175 
ایمیل :   nfso@najafabad125.ir 
سامانه پیام کوتاه :  300013000125