آماده‌باش ۶۰ بیمارستان و ۱۴۵ پایگاه اورژانس برای چهارشنبه آخر سال

بیمارستان

رییس مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: با توجه به تقارن آماده باش ستاد نوروزی با چهارشنبه آخر سال تعداد ۶۰ بیمارستان و ۱۴۵ پایگاه جاده‌ای و شهری اورژانس در حال آماده باش هستند.


به گزارش خبرنگار ایمنا غفور راستین ظهر امروز در نشست خبری مخاطرات و معضلات اجتماعی چهارشنبه سوری با اشاره به آیین چهارشنبه سوری در فرهنگ  ایرانی و پیامدهای ناگوار نادرست برگزار کردن این مراسم در چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: در گذشته در چهارشنبه سوری مردم با روشن کردن آتش به استقبال سال جدید می‌رفتند اما متأسفانه اکنون این سنت دیرینه به چهارشنبه سوزی و انفجارهای ناشی از ترقه و فشفشه‌ها تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه طی چند سال گذشته شاهد کاهش آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال بودیم، افزود: این اتفاق نشانه ارتقای فرهنگ مردم خصوصاً در استان اصفهان است.

وی ادامه داد: از سال ۹۳ تا ۹۵ سیر نزولی آمار مصدومان ناشی از چهارشنبه سوری را داشتیم و فقط سال گذشته با ۲۰ درصد افزایش مجروحان روبه‌رو شدیم. در سال ۹۵ حدود ۷۰ مصدوم در سال ۹۶ این آمار به ۹۱ نفر رسید که ۱۴ نفر از این مجروحان در مراکز درمانی بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند.

راستین با بیان اینکه در حوادث چهارشنبه سوری سال ۹۶ یک مورد قطع دست داشتیم، گفت: بیشترین آسیب دیدگان این حوادث گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال بوده‌اند و ارگان‌های اصلی بدن آن‌ها جراحت داشته است و آثار بعضی از این سوختگی‌ها تا آخر عمر هم قابل برطرف کردن نیست که با از دست دادن اندام‌ها در انجام کارها دچار مشکل شده و از نظر روحی هم وضعیت مناسبی نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: اگر والدین نقش خود را به خوبی ایفا کرده و در مراقبت فرزندان همت کنند، شاهد حوادث جبران ناپذیر و وارد شدن صدمات به فرزندان خود نخواهند بود.

تعداد مراکز عرضه ترقه استاندارد محدود است

رییس مرکز اورژانس پزشکی استان اصفهان گفت: امروز مراکز اندکی ترقه استاندارد توزیع می‌کنند و  پیدا کردن این مکان‌ها بسیار سخت است، اگر نوجوانان و جوانان از ترقه‌های غیر استاندارد به طور صحیحی نگهداری نکنند انفجار آن‌ها باعث ایجاد عارضه می شود.

وی اضافه کرد: حمل ترقه‌های غیر استاندارد در کوله پشتی‌ و کیف خطرناک است و با وارد شدن هرنوع ضربهای احتمال انفجار و شروع یک آتشسوزی و آسیبهای جبران ناپذیر وجود دارد.

راستین با اشاره به اینکه تأمین ترقه استاندارد باید با اصول و احتیاط لازم انجام شود اظهار کرد: ترقههای استاندارد نباید در کیف و جیبهای فرزندان در مکانهای خطرناک و پرحرارت و دارای برق نگهداری شوند متأسفانه از ابتدای اسفند ماه تا کنون دو مصدوم داشتیم که در وضعیت جسمی و روانی خوبی نیستند که در حین ساختن بمب یا نارنجک دچار حادثه شدند.

وی با بیان اینکه اگر مردم از کارهای ذکر شده پرهیز کنند عوارض ناشی از بمب‌ و نارنجک هم کم می‌شود گفت: گاهی اوقات نوجوانان و جوانان به شوخی نارنجک و ترقه را جلوی عابران پیاده پرتاب می‌کنند که همین انفجارهای ناگهانی ترقه‌ها می‌تواند مشکلات قلبی برای عابران ایجاد کند.

رییس مرکز اورژانس پزشکی استان اصفهان تأکید کرد: متأسفانه طی سالیان گذشته شاهد بودیم که پرتاب ترقه به سمت خودروهای حاوی برق و جریان سوخت و الکتریسیته انفجارهای بزرگی همراه داشته است و علاوه بر این پرتاب ترقه به سمت پمپ بنزین ها و مخازن سوخت باعث آتش سوزی‌های غیرکنترلی شده است.

وی گفت: اگر فرزندان در محدوده طبیعت آتش را روشن می‌کنند از خاموش کردن آن اطمینان پیدا کرده و سپس محل را ترک کنند، خاموش نبودن آتش می تواند منابع طبیعی را به آتش بکشد.

راستین یادآور شد: بمب‌ها و نارنجک ها ترکیبی از موارد محترقه ، منفجره، خرده شیشه و آهن و سنگ هستند و هر کدام از آن‌ها به عنوان یک ترکش عمل می‌کنند و دانستن این اطلاعات برای والدین ضرورت دارد که در این زمینه مراقبت های لازم را از فرزندان انجام دهند.

وی گفت: شهروندان هنگام برخورد با مصدومان از تجمع در مکان پرهیز کنند تا نیروهای اورژانس به موقع در محل حادثه برای امدادرسانی حضور پیدا کنند.

رییس مرکز اورژانس استان اصفهان ادامه داد: اگر در محلی حادثه انفجار اتفاق افتاد باید مردم مصدوم را از محل حادثه خارج کنند و با اورژانش ۱۱۵ وآتش نشانی ۱۲۵ تماس گرفته و حادثه را گزارش دهند تا با اعزام به هنگام نیروها ارائه خدمات به مجروحان انجام شود.

راستین با تأکید بر اینکه متأسفانه بیشترین آسیب‌های حوادث چهارشنبه سوری در ناحیه صورت و چشم است، گفت: باید مردم از دستکاری چشم مجروح خودداری کنند تا از وارد شدن خسارت‌های بیشتر در سلامت جسم مجروح حادثه جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: فرهنگ سازی در این زمینه لازم است و می طلبد که مردم با شنیدن صدای آژیر آمبولانس مسیر را برای عبور آن باز کنند تا نحوه خدمات رسانی به مجروحان حوادث با صحبت بیشتری فراهم شود.

لاین امدادرسانی در خیابان‌های اصفهان راه‌اندازی شود

رییس مرکز اورژانس پزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: متأسفانه در بافت شهر اصفهان یک لاین ویژه امدادرسانی برای نیروهای اورژانس هلال احمر، پلیس، آتش نشانی و ارگان های امداد رسان وجود ندارد با توجه به اینکه امروز توسعه شهری قابل تحسین است وجود این لاین های ویژه در حوزه امداد و نجات و دسترسی بهتر به حوادث ضروری است.

راستین با اشاره به تقارن آماده باش ستاد نوروزی با چهارشنبه آخر سال که باعث شده همه بیمارستان ها در حال آماده باش باشند، اظهار کرد: اکنون تعداد ۶۰ بیمارستان و ۱۴۵ پایگاه جاده ای شهری اورژانس پیش بیمارستانی از روز شنبه در حال آماده باش صدرصدی هستند.

وی تأکید کرد: تعداد چهار بیمارستان هم به طور ویژه برای سوانح چهارشنبه آخر سال در نظر گرفته شده است، چهارشنبه آخر سال باهماهنگی‌های انجام شده طب اورژانس و چشم پزشک برای ارائه خدمات به مجروحان حضور دارند و بیمارستان فیض برای خدمت‌رسانی بیماران چشمی در حال آماده باش خواهد بود.

رییس مرکز اورژانس پزشکی استان اصفهان تأکید کرد: همه امکانات سازمان اورژانس اصفهان در حوزه معاونت بهداشت و درمان، خدمات سفر با محوریت دانشگاه علوم پزشکی است و بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه و بیمارستان‌های خیریه و خصوصی وابسته به ارگان ها نیز در حال آماده باش هستند و کدهای اورژانس پیش بیمارستانی در شهر و استان اصفهان تا یازدهم فروردین ماه برای ایجاد احساس امنیت مردم و مسافران و ارائه خدمات به حادثه دیدگان مستقر خواهند بود.


 

توجه: منبع این خبر ( خبرگزاری ایمنا) است و سازمان آتش نشانی نجف آباد در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 17/10/1382 مجلس شورای اسلامی , مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر می باشد.


+ 0
مخالفم - 0
منبع: http://www.imna.ir/news/370207/آماده-باش-۶۰-بیمارستان-و-۱۴۵-پایگاه-اورژانس-برای-چهارشنبه-آخر
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نجف آباد

ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی : نجف آباد-خیابان امام غربی-ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نجف آباد - ایستگاه شماره دو
تلفن :  42634444 - 031 
کدپستی :  8513636175 
ایمیل :   nfso@najafabad125.ir 
سامانه پیام کوتاه :  300013000125