ایمنی خودروهای گازسوز

در مواجهه با اخبار مربوط به حوادث خودروهای گازسوز، این سوال مهم برای مصرف کنندگان خودرو پیش می آید:آیا خودروهای گازسوز به اندازه کافی امن هستند؟خودروهای بنزینی امن تر هستند یا خودروهای گازسوز؟

خودروهای گازسوز
 

پاسخ به این سوال این است که خودروهای گازسوز بیش از حد تصور غالب مردم، امن هستند. اما در صورت عدم رعایت استفاده از قطعات کیفی یا دستکاری غیر کارشناسی خودرو، خودروهای گازسوز نیز مانند خودروهای بنزینی می توانند دچار حادثه شوند و خطر آفرین باشند.تجربیات عملی متعدد نشان داده است که چنانچه در خودروهای گازسوز از تجهیزات استاندارد و مطابق کیفیت مطلوب استفاده شده باشد، این خودروها در برابر حوادث غیر متقربه یا حوادث طبیعی بسیار امن بوده اند.

در اینجا به چند نمونه از این تجربیات برگرفته اشاره می کنیم :

سانحه آتش سوزی در تهران

در این گزارش ، بروز یک سانحه دیگر در محل گزارش ، منجر به آتش سوزی تعدادی از خودرو های پارک شده در کنار خیابان شد. طی این حادثه برخی از خودرو ها کاملا” در اثر آتش سوزی از بین رفتند ، اما از آنجا که تجهیزات سوخت رسانی خودرو های گازسوز حادثه دیده استاندارد بودند ، هیچگونه حادثه ای نظیر تخریب مخازن گاز و نظایر آن رخ نداد.  سیستم PRD برخی شیرها به درستی عمل نموده و منجر به تخلیه کامل و بدون حادثه گاز از مخازن گردیدند.

خودروهای گازسوز
 

تصادف قطار با یک خودروی گازسوز استاندارد

تصـادف یک دستـگاه خودروی وانت گـازسوز با یک قطـار در حـال حـرکت منجـر به تخـریب کلی خودرو گردید. در این حادثه بدنه مخزن آسیب دیده و لوله های گاز گسیخته شکسته شدند.در عین حال با تــوجه به استـــاندارد بودن خـــودرو و اجــزاء آن ، سیستم کنتـــــرل جریان (Excess Flow) از نشت ناگهانی گاز جلوگیری نموده  است و هیچگونه حادثه ای ناشی از نشت گاز یا ضعف عملکرد تجهیزات گازسوز گزارش نشده است. کلیه تجهیزات گازسوز خودرو مذکور استاندارد بوده اند.

خودروهای گازسوز
 

در مقایسه با این گونه حوادث که نشاندهنده امنیت بالای خودروهای گازسوز در صورت رعایت استاندارهای کیفی و ملی است، موارد دیگری در این کتاب معرفی شده اند که بیانگر حوادث ناشی از دست کاری عمدی یا استفاده از قطعات غیر استاندارد در خودروهاست. دو نمونه از این موارد از کتاب یادشده انتخاب شده اند:

بروز حادثه در مخازن دستکاری شده

استفاده از مخازن دستکاری شده (برش خورده ، جوشکاری شده و نظایر آن) منجر به بروز حادثه در حین سوخت گیری خودرو شده است.

خودروهای گازسوز
 

بروز حادثه ناشی از جدا شدن شیر متصل به مخزن

برابر این گزارش در حین سوخت گیری خودرو ، شیر متصل به مخزن از آن جدا شده و منجر به بروز حادثه گردیده است.PRD  شیر عمل ننموده و گسیختگی بدنه از محل دیواره رزوه و مجاری ventilation رخ داده است. تعداد رزوه های درگیر فی مابین شیر و مخزن همچنان که در تصویر مخزن قابل مشاهده است ، کامل به نظر می رسد ، اما علی رغم طول رزوه درگیر ، گسیختگی از محل رزوه شیر رخ داده است.این تجربیات داخلی با نتایج حاصل از تجربیات بین المللی مطابقت دارد و بیانگر لزوم استفاده از قطعات با کیفیت و رعایت استانداردهای ملی و کیفی است.

خودروهای گازسوز
 



+ 1
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نجف آباد

ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی : نجف آباد-خیابان امام غربی-ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نجف آباد - ایستگاه شماره دو
تلفن :  42634444 - 031 
کدپستی :  8513636175 
ایمیل :   nfso@najafabad125.ir 
سامانه پیام کوتاه :  300013000125